تماس تلفنی با دکتر رادخواه
تنگی های سیستم جمع کننده

تنگی سیستم جمع کننده کلیه

در صورتی که مسیر جمع آوری ادرار تنگی  وجود داشته باشد، ادرار قبل از محل تنگی تجمع پیدا می کند و این تجمع مایع به تدریج بیشتر و بیشتر می شود و به اصطلاح موجب تورم کلیه (هیدرونفروز) می شود. بهای این تورم کاهش تدریجی نسج کلیه است. بنابراین با افزایش تورم ضخامت نسج کلیه به تدریج تحلیل می رود و متاسفانه نسج از دست رفته کلیه دیگر ترمیم نخواهد یافت. در صورت طولانی بودن این شرایط کلیه ممکن است تبدیل به کیسه ای از آب شود و عملکرد خود را کاملا از دست دهد.
دلایل تنگی مسیر متعدد است. تنگی های حاد معمولا دردناک است و بیمار به دلیل درد به دنبال درمان خواهد رفت، ولی انسداد های مزمن اغلب بدون درد است و بیمار بدون توجه به وخامت اوضاع درمان را پیگیری نمی کند که منجر به آسیب نسج کلیه می شود.
بعضی موارد محل اتصال حالب به لگنچه کلیه به صورت مادرزاد تنگ است که امروزه این مشکل در سونوگرافی مادر باردار تشخیص داده می شود و در صورت شدید بودن باید در دوره نوزادی عمل جراحی خارج کردن محل تنگی انجام می گیرد.
برخی موارد این تنگی ها به دلیل فشار وارده از خارج بر روی حالب رخ دهد. این شرایط اغلب به دنبال بد خیمی های خلف صفاقی رخ می دهد.
برخی دیگر از تنگی های سیستم ادراری به دنبال اعمال جراحی رخ می دهد که اعمال جراحی زنان شامل اعمال رحمی و سزارین از شایعترین دلایل آن است. پس از تشخیص هر چه سریعتر بایستی این تنگی توسط جراحی رفع شود.
گاهی نیز این تنگی ها گذرا است. مثلا سنگ حالب نیز موجب انسداد در سیستم ادراری می شود که با دفع آن این تنگی رفع می شود. در صورتی که سنگ ادراری در حالب طولانی مدت باقی بماند، می تواند همانند تنگی های دیگر طول کشیده موجب تورم شدید کلیه و در نهایت از دست رفتن نسج کلیه شود.

ساعات کار مطب

شنبه                    21:30 - 18:30
دوشنبه                21:30 - 18:30
چهارشنبه             21:30 - 18:30